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설교자 박정일, Preacher Park
성경본문 시편 11:1~7, Psalms 11:1~7
성경본문내용 1. (악장에게 준 다윗의 시) 내가 {주}를 신뢰하거늘 어찌 너희가 내 혼에게 이르기를, 새같이 너희 산으로 도망하라, 하느냐?
2. 보라, 사악한 자들이 활을 당기고 화살을 시위에 먹여 마음이 올바른 자를 몰래 쏘려 하는도다.
3. 기초들이 무너지면 의로운 자들이 무엇을 할 수 있으리요?
4. {주}께서는 자신의 거룩한 전에 계시며 {주}의 왕좌는 하늘에 있도다. 그분의 눈은 사람들의 자녀들을 바라보시며 그분의 눈꺼풀은 그들을 단련하시는도다.
5. {주}께서 의로운 자는 단련하시되 사악한 자와 폭력을 사랑하는 자는 그분의 혼이 미워하시는도다.
6. 그분께서 사악한 자에게 올가미와 불과 유황과 무서운 폭풍을 비같이 내리시리니 이것이 그들의 잔의 몫이 되리로다.
7. 의로우신 {주}께서 의를 사랑하시나니 그분의 얼굴은 곧바른 자를 보시느니라.
강설날짜 2024-04-16

지도자는 중요합니다.

지도자는 공동체를 끌고 가는 자이기 때문입니다.

지도자에게 요구되는 것은 상태를 냉정하게 분석하는 것입니다.

이에 더해 하나님의 사람에게는 믿음이 필요합니다.

이 믿음이 용기 있는 결단으로 이어집니다.

시편 11편에서는 하나님의 공동체를 이끄는 지도자에게 요구되는 덕목이 무엇인지를 배울 수 있습니다.

 

지도자의 덕목: 믿음과 용기

 

시인의 절박한 상황(1~2)

“(악장에게 준 다윗의 시) 내가 {주}를 신뢰하거늘 어찌 너희가 내 혼에게 이르기를, 새같이 너희 산으로 도망하라, 하느냐?(1)”

너희”는 복수입니다.

다윗은 “야훼”, 언약하신 주님을 신뢰합니다.

그러나, 그의 모사들, 참모들은 산으로 도망가라는 조언을 하고 있습니다.

2절은 “왜냐하면”이라는 접속사로 시작합니다.

상황이 매우 급박하게 돌아가고 있기 때문입니다.

보라”는 집중을 요구할 때, 사용되는 단어입니다.

사악한 자들이 마음이 의로운 자, 다윗을 노려 비밀스럽게 활을 쏘려 하고 있기 때문입니다.

다윗은 이미 표적이 되어 있습니다.

화살이 어디에서 날아올 줄 모릅니다.

 

시인의 고뇌(3)

기초들이 무너지면 의로운 자들이 무엇을 할 수 있으리요?(3)”

기초들”은 사회의 법과 질서입니다.

정의와 양심입니다.

사악한 자들이 득세하는 것은 이러한 사회의 기초들이 무너지는 것입니다.

범죄가 만역하고, 악이 득세하며, 폭력으로 사회가 다스려지는 사회입니다.

시인은 이를 걱정하고 있습니다.

자신의 안위를 위해 피하는 것은 쉬운 일입니다.

그러나, 사회가 무질서한 광폭한 사회가 되는 것은 용납할 수 없습니다.

 

시인의 믿음(4~5)

“{주}께서는 자신의 거룩한 전에 계시며 {주}의 왕좌는 하늘에 있도다. 그분의 눈은 사람들의 자녀들을 바라보시며 그분의 눈꺼풀은 그들을 단련하시는도다(4).

{주}께서 의로운 자는 단련하시되 사악한 자와 폭력을 사랑하는 자는 그분의 혼이 미워하시는도다(5).

단련”이라는 단어는 마치 금을 정제하는 것과 같습니다.

불순물을 제거하여 깨끗하게 하는 것을 의미합니다.

그러나 내가 가는 길을 그분께서 아시나니 그분께서 나를 단련하신 뒤에는 내가 금같이 나오리라”.

시인은 자신에게 주어진 고난과 위험한 상황을 하나님 편에서 해석합니다.

하나님은 분명히 그의 왕좌에 앉아 피조물인 세상을 재판하십니다.

그렇다면, 지금 내게 주어진 상황을 어떻게 받아들여야 하는가?

이것은 “단련”이다. 내 안에 있는 모든 불순물을 제거하는 과정이다’.

시인이 제일 먼저 한 일은 주님을 신뢰하는 것입니다.

주님을 신뢰하고, 상황을 하나님편에서 받아들이는 것입니다.

 

시인의 확신(6~7)

그분께서 사악한 자에게 올가미와 불과 유황과 무서운 폭풍을 비같이 내리시리니 이것이 그들의 잔의 몫이 되리로다.

의로우신 {주}께서 의를 사랑하시나니 그분의 얼굴은 곧바른 자를 보시느니라”.

의”

하나님은 의로우신 하나님입니다.

하나님은 의를 사랑하십니다.

하나님의 주신 계명, 말씀 앞에 의로운 자는 없습니다.

모두가 죄인입니다.

다윗 자신도 죄인입니다.

그렇기 때문에, 자신이 “단련” 받는다고 고백하고 있습니다.

하나님은 모든 사람이 죄인이지만, 하나님은 은혜로 구원을 허락하십니다.

곧바름

이 구원함을 받은 자는 곧바름 삶을 삽니다.

하나님의 말씀을 지키려고 하고, 그 분의 뜻을 구하며, 하나님의 기쁘시게 하는 삶을 살고자 하는 갈망이 있습니다.

하나님은 이런 자들에게 ‘그 분의 얼굴’을 보이실 것입니다.

하나님은 반드시 곧바르게 사는 자가 넘어지게 하지 않을 것입니다.

 

믿음의 사람은 상황을 보고 해석하는 것이 다릅니다.

현실적인 조언은 가장 최선의 방책일 수 있습니다.

그러나, 믿음의 사람은 현실을 뛰어넘어 살아 계신 하나님을 신뢰합니다.

이것이 믿음의 사람, 믿음의 리더가 해야 할 덕목입니다.

 

Virtues of a Leader: Faith and Courage

 

The Importance of Leadership

Leadership is crucial as leaders are those who guide communities forward. What is demanded of leaders is the ability to analyze situations with clarity. Additionally, for those who are God's people, faith is required. This faith leads to courageous decisions. In Psalm 11, we can learn the virtues demanded of leaders who guide God's community.

 

The Poet's Desperate Situation (1-2)

“In the LORD put I my trust: how say ye to my soul, Flee as a bird to your mountain?”

The term "ye" is plural. David trusts in Yahweh. However, his counsellors enemies or his advisers, suggest fleeing to the mountains. Verse 2 starts with the conjunction "for." The situation is rapidly deteriorating. "Behold" is a word used to demand attention. Wicked individuals are secretly aiming arrows at the upright, David. He's already a target. He doesn't know where the arrows will come from.

 

The Poet's Dilemma (3)

"If the foundations be destroyed, what can the righteous do?"

The "foundations" are the laws and order of society. Justice and conscience. The rise of the wicked means these societal foundations are crumbling. It's a society where crime flourishes, evil prevails, and violence governs. The poet is concerned. Fleeing for one's own safety is easy. However, a society becoming chaotic and lawless is intolerable.

 

The Poet's Faith (4-5)

“The LORD is in his holy temple, the LORD's throne is in heaven: his eyes behold, his eyelids try, the children of men”.

“The LORD trieth the righteous: but the wicked and him that loveth violence his soul hateth”.

The word "try" is akin to refining gold. It means removing impurities to make clean. This word is uses in Job 23:10:

“But he knoweth the way that I take: when he hath tried me, I shall come forth as gold”.

The poet interprets his hardships and perilous situation from God's perspective. God is evidently seated on his throne, judging the world. 'Then, how should I accept the situation given to me now? This is "try." It's a process of removing all impurities within me.' The first thing the poet did was to trust the Lord. Trusting the Lord and accepting the situation from God's perspective.

 

The Poet's Confidence (6-7)

“Upon the wicked he shall rain snares, fire and brimstone, and an horrible tempest: this shall be the portion of their cup”.

“For the righteous LORD loveth righteousness; his countenance doth behold the upright”.

"Righteousness"

God is a righteous God. God loves righteousness. There is no righteous person before God's commandments and word. Everyone is a sinner. David himself is a sinner. That's why he confesses that he is undergoing "testing." God saves by grace, even though everyone is a sinner.

Uprightness

Those who receive this salvation will live upright lives. They try to keep God's word, seek his will, and live a life pleasing to God. God will show his face to such people. God will surely not make the upright stumble.

 

A person of faith interprets and understands situations differently. Practical advice may be the best course of action. However, a person of faith trusts in the living God beyond reality. This is the virtue that a person of faith, a faith leader, should embody.

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